8 klíčových kroků k úspěšnému finančnímu plánu 2026

Podzimní období je v plném proudu a s ním i přípravy finančních plánů na příští rok.

V dnešním článku se proto zaměříme na ucelenou metodiku procesu finančního plánování a budeme vycházet z teze, že všechny následující uvedené – časově posloupné – okruhy jsou v souladu s firemní strategií:

1. Shoda s vedením na klíčových parametrech

Ještě před zahájením samotného plánování je zásadní dosáhnout shody s majiteli či vedením na klíčových ukazatelích, formátech reportů a deadlinech. Bez zafixování těchto proměnných nemá smysl se plánu seriózně dále věnovat.

2. Definice výchozích finančních parametrů

Stanovte jasné finanční mantinely – cílovou míru zisku, očekávaný HV, vývoj CF, kurzové přepočty, inflační očekávání, trendy v počtech zaměstnanců, objemu mezd, investic a dalších metrik.

3. Odsouhlasení zdrojových dat

Určete, z jakých dat budete vycházet. Půjde ale jen o výchozí technickou datovou základnu. Nejčastěji se bere poslední forecast aktuálního roku.

4. Stanovení milníků a harmonogramu

Jasný časový plán s definovanými milníky, včetně vydání pokynu jednatelem / generálním ředitelem či finančním ředitelem, je klíčem k disciplinovanému procesu plánování a ukotví celý plánovací proces na všech organizačních liniích.

5. Určení garantů jednotlivých rozpočtů

Definujte odpovědnost za dílčí rozpočty a zajistěte, aby každý garant rozuměl své roli v celkovém procesu. Garant vždy odpovídá za obsahovou správnost předávaných dat.

6. Zpracování šablon a metodik

Připravte jednotné šablony a metodiky, které zajistí konzistentní dostupnost napříč všemi odděleními. Vylaďte a otestuje přístupy k podkladům všech účastníků plánování.

7. Řízení procesu plánování

Osvěta, zahájení, sdílení dat, verzování, podpora, výstupy, etapy finálních údajů a schválení – to vše musí být řízeno s precizností, důležitostí a významu tohoto tématu.

8. Implementace plánu do reportingových struktur

Finální krok – import schváleného balíčku všech plánů do reportingových systémů, který umožní průběžné sledování plnění v následujících obdobích.
V dalších článcích se budu každému z těchto kroků věnovat do hloubky. Prozradím Vám, jak předcházet typickým problémům, které v každé fázi číhají, a jak celý proces optimalizovat pro Vaši konkrétní firmu.
Potřebujete pomoc s nastavením finančního plánování? Kontaktujte mě.

Chcete zjistit, jak nastavit finanční řízení přímo pro Vaši firmu?

Sociální sítě:

Další příspěvky

Rubriky

Sdílet článek

LinkedIn
X
Facebook
Email
Přejít nahoru